„10 PRINT CHR$(205.5+RND(1)); : GOTO 10″

Co to niby jest? „10 PRINT CHR$(205.5+RND(1)); : GOTO 10″ – może najkrótsze i efektowne ‚demo’ napisane w Basicu C64? Też. Od niedawna to również tytuł książki na której treść złożyło sie 10 autorów (Nick Montfort, Patsy Baudoin, John Bell, Jeremy Douglass, Mark C. Marino, Michael Mateas, Casey Reas, Mark Sample, Noah Vawter), którzy tytułowy program w swoim jedno-głośnym dziele rozpracowują wieloaspektowo. Choć autorów wielu to prowodyrem i koordynatorem akcji wydaje się pan Nick Montfort, który wspominał o książce kilka miesięcy temu na wykładzie Gamer vs. Scener, or, Scener Theory podczas konferencji DiGRA Nordic 2012 w fińskim Tampere, a ponieważ jest jest on osobą w temacie kompetentną,  książki nie sposób recenzować przed jej przeczytaniem, więc pozwolę sobie przytoczyć jego własną wypowiedź, która zawarta jest w transkrypcji wspomnianego wykładu umieszczonej na jego stronie. Czytamy w niej, co autor zdradził na temat zawartości książki:

The book is an intensive and extensive reading, in a single voice, of the one-line Commodore 64 BASIC program that gives it its title. It is a transverse study of how this program functions, signifies, and connotes at the levels of reception, interface, form and function, code, and platform, considering both the BASIC language and the Commodore 64 as platforms. We discuss the relationship of randomness to regularity in this program and in computing, with one chapter devoted to randomness and one to various types of regularity, including the grid and iteration. We trace the academic origins and entrepreneurial implementation of BASIC for the Commodore 64, a programming language that was customized for the Commodore 64 by Ric Weiland and originally written for the 6502 processor by none other than Bill Gates himself. And we explain how the Commodore 64 shared features with other microcomputers of its time and was also distinct from them.

10 PRINT is not a book about games, nor a game studies book, but it is a book that discusses computer games and relates them to another area of creative computing, hobbyist programming. The 10 PRINT program itself is neither a game nor a demo, but the book discusses the demoscene about as much as it does gaming, situating the practice of programming and sharing one-liners among these other practices.

 

Nie jest to więc pozycja stawiająca demoscenę w centralnym punkcie swoich rozważań. Czy okaże się ciekawa, szczególnie z demoscenowego punktu widzenia? Czy może to akademickie, wielowymiarowe dzielenie cieniutkiego włosa na wieloaspektowe czworo do kwadratu? Orzec nie sposób przed przeczytaniem, lecz tytułowy program to zaledwie pretekst do szerszych rozważań.  Promykiem rzucającym światło nadziei nadziei na ciekawy kąsek duchowej strawy, także dla scenowca, niech będzie poprzednia pozycja Nicka, czyli „Racing The Beam„, która zyskała nie tylko pozytywne przyjęcie wśród czytelników ale zapyliła także scenową ambicję, a owocem jej było (i jest) interko na Atari 2600,  które zajęło 6 miejsce podczas compo oldschol intro na party Revision w 2011 roku autorstwa JAC! / WUDSN o czym Jac! wspomina tutaj i tutaj. Więc nie powinno być źle ;).

 

 

 

 

Książka miała już swoją oficjalną prezentację, jest już także do nabycia jest w harwadzkiej księgarni, a od jutra będzie dostępna na Amazonie (a czy w   EMPIKu też to to nie wiadomo narazie ;) ). Oprócz tego Nick zapowiadał także udostępnienie darmowej wersji tej publikacji.

…like the 10 PRINT program, the 10 PRINT book will be made available online for free.

Chociaż narazie nie jest ale trzymam rękę na plusie.

 

ps: warto rzucić też okiem na pewną prodkę Nicka. Nic wielkiego ale… thread i story do tego. 32 bajty, 3 autorów, wychodzi średnio 10,6 bajta na osobę.

 

 

 

 

3 comments to „10 PRINT CHR$(205.5+RND(1)); : GOTO 10″

  • g

    Cholercia, przegapiłem temat, więc wrzucanie jako już byłoby bez sensu – ale w celach archiwalnym wrzuce tutaj tą wiadomość

    „Komputer jako narzędzie kontrkultury. Strategie cyfrowej humanistyki według Nicka Montforta”> – wykład Mariusza Pisarskiego (03.10.2013, Kraków).

  • g

    Napiszę, krótką mini-reckę z tego co jeszcze pamiętam, bo książkę po chwilowej walce porzuciłem.

    „10print” niestety mnie nie zainteresowała – w odróżnieniu np. od „Racing The Beam”, która bardzo mi się podobała i tę mogę polecić. 10 autorów to ciekawy ale moim zdaniem nieudany eksperyment, na którym ucierpiał styl i charakter. Zresztą może to nie wynika wcale z liczby osób pracujących nad książką ale ze zbyt szeroko zakreślonego obszaru tematycznego, przez co po każdym zagadnieniu ślizga się powierzchownie, a jednocześnie porusza takie, które np. mnie nie interesują gdy taką książkę sięgam – a sięgam nie po to, aby czytać np.: o motywie labiryntu w starożytności i Minotaurze. Ok, czytelnik jest o tym uprzedzony przed rozpoczęciem lektury ale dotrwanie do przekonującego alibi dlaczego tak różne tematy znalazły się w jednym worku było dla mnie najwyraźniej za trudne. I tak samo niezbyt potrafię sobie sprofilować czytelnika do kogo była ona w założeniach adresowana.

    Tak więc to tyle, by podsumować i zamknąć ten temat.

Leave a Reply

  

  

  

Obraz CAPTCHY

*